28 Kasım 2012 Çarşamba

Romanı Konuştular - Özlem Fedai (haz.)


"Walter Benjamin romanın önemini, 'başkasının kaderini belki de öğretici bir biçimde bize sunmasında değil, kendi kaderimizden asla sağlayamayacamız, bir yabancının kaderini tüketmiş olan alevin verdiği sıcaklıkla ruhumuzu ısıtmasında' bulur. Ona göre okuru romana çeken, ürpertilerle dolu hayatını, okuduğu bir ölümle ısıtma umududur." (s.9)

Roman kuramı epeydir ilgimi çeken bir konu. Tahminen artık bildiğiniz üzere, ilgimi çeken diğer bir konu ise romanın siyasetle arasında varolan ilişki. Hal böyle olunca, bu konulara dair ne var ne yoksa okumaya çalışıyorum. Ancak birazdan bahsedeceğim derlemeyi okumam biraz daha öncelere dayanıyor. 

Romanı Konuştular da uzun süre elimde dolaştırdıktan sonra bitenler rafına koyabildiğim bir kitap. Zaten bu kitabı bulup satın alma süreci de epey zorlu geçmişti. Hem İzmir'de hem İstanbul'da aramış, bir süre sonra İzmir'de bulabilmiştim diye hatırlıyorum. 

Şöyle ki, bu kitap bir derleme, Özlem Fedai epey gerilere gidip, çeşitli yazarların röportajlarını bir araya getirmiş. Epey yazar var. Elbette hepsi aynı derecede ilginizi çekmeyecektir ancak mutlaka tanıdık birilerini bulacaksınız diye düşünüyorum ben. Açıkçası röportajların yarısından fazlası benim ilgimi çekmedi. Her ne kadar yazarların yazma eylemini konuşuyor olmaları ilginç ve okunası olsa da, hiç bilmediğim romanlar hakkında bu romanları yazan kişiler konuşunca ben biraz sıkıldım. 

Okurken epey keyif aldığım röportajlar Halide Edip, Kemal Tahir, Yaşar Kemal ve Orhan Pamuk ile yapılmış olanlardı. Bir fırsatını bulursanız bakın derim. Bu arada belirteyim, her bir röportajı yapan farklı kişi. Zaten tek kişi olsa hem Halide Edip hem Elif Şafak ile röportaj nasıl yapsın.

Açıkçası bu kitabın içinde röportajlardan çok sevdiğim ve faydalı bulduğum yer, Fedai tarafından kaleme alınmış önsöz oldu, ki bu kısımda 19. yüzyıldan başlayarak Türk edebiyatına dair bir özet sunuluyor. Çok uzun ve detaylı olmasa da bence iyi.

Yayınevine gelecek olursak, Sütun Yayınları'ndan çıkmış bu kitap. Ben ilk defa bu kitap sayesinde duydum adlarını. 

Romanın görselini ararken şöyle de bir tanıtım videosu buldum.

Bu kitabın bir de Şiiri Konuştular versiyonu var sanırım. İlginizi çekerse, aklınızda bulunsun.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder